Panasonic KX-TGP550

KX-TGP550

Pro tento test jsme vybrali kombinovaný VoIP telefonní přístroj od společnosti Panasonic. Distributor nám poskytl pro test netradiční VoIP telefonní přístroj KX-TGP550. Jedná se o bezdrátový DECT telefon, u kterého je základna telefonu vybavena vlastním sluchátkem, klávesnicí a displejem.

Hlavní přednosti

  • Vzhled - moderní dizajn s intuitivním umístněním ovládacích tlačítek
  • Zvuk - s použitím širokopásmového kodeku G722 je přenos hlasu kvalitativně porovnatelný s kvalitou FM rádia
  • Funkce -  konference pro 3 účastníky, různé vyzváněcí tóny, 8 SIP účtů, telefonní adresář s 100 položkami
  • ECO režim - spotřeba energie pod 1W
  • podpora až 6 přenosných telefonů
  • Intercom mezi přenosnými telefonami a též mezi základnou

Zkušenosti

Po vybalení telefonu z krabice se nám na stole objevil netradicní telefon, který kombinuje klasický stolní a bezdrátový DECT telefon. Dizajn stolního telefonu je jednoduchý a hezký. Sluchátko se nachází v levé části telefonu, nasleduje klávesnice, která je na vrchu doplněna o tlačítka na rychlé vyvolání přenosného telefonu. V pravé časti se nachází grafický monochromatický displej, který je podsvícený světle modrou barvou. Základna telefonu se bohužel nedá pověsit na zeď a ani nastavit uhel náklonu telefonu. Náklon je však výrobcem nastaven optimálně a uživatel by neměl mít žádný problém s čitelností displeje. Je to i díky nastavitelnému kontrastu displeje,

Přenosný telefon má moderní a reprezentativní dizajn. Na první pohled je patrný velký displej, který je bohužel monochromatický, opět podsvícený do slabo modrého tónu.  Pod displejem se nachází velice kvalitní klávesnice s gumovými tlačidlami a joystickem pro ovládaní nabídky. S přenosným telefonem se pracuje díky použité klávesnici opravdu dobre a díky tomu, že klavesy mají od sebe rozestup se nám nestával, že by jsme omylem zmáčkli i jiné tlačitko, než jsme původně chtěli. Váha telefonu nám přisla optimální, 

Konfiguraci je možné provést prostřednictvím webového rozhraní telefonu, který je však zapotřebí aktivovat přes nabídku telefonu. Je to celkem sympatický bezpečnostní prvek, který zamezí neoprávněným osobám přístup do konfigurace. Telefon lze samozřejmě konfigurovat i automaticky prostřednictvím konfiguračního souboru. Všechny informace o konfiguraci jsou podrobně popsány v návodu k obsluze, který je k dispozici na webové stránkách výrobce.

Uživatel má možnost změnit si nastavení telefonních služeb prostřednictvím nabídky, kterou si může vyvolat na stolní nebo přenosné části telefonu. Mezi základní nastavení patří přesměrování hovorů, DND - nerušit, blokování anonymních hovorů a blokování identifikace telefonu. Dále si může uživatel nastavit například vyzváněcí melodii, datum a čas, intercom, kontrast, jazyk nebo tóny kláves. Ovládání telefonu je jednoduché a intuitivní díky přehledné nabídce.

Telefonování s přístrojem je velmi komfortní a příjemné. Sluchátko přistroje má ideální váhu  a dobře se drží. Pokud je použit širokopásmový kodek G722 je kvalita zvuku vynikající jelikož má přenášený hlas více hlubokých a vysokých tónů. Kodek G722 však musí podporovat Váš telefonní operátor, případně telefonní ústředna. Někteří operátoři mylně informují zákazníky tvrzením, že když budou mít telefon s podporou kodeku G722 tak automaticky budou mít hovory ve vysoké kvalitě. Je to pouze částečná pravda. Aby jste plně využili kodek G722 musí být podporován i zařízením, na které voláte. Kodek G722 je podporován i našimi IP ústřednami řady Zirkon.

Jak se již stává standardem, tak telefon v průběhu dvou-týdenního testování ani jednou nezamrzl. Je tedy možné prohlásit, že se jedná o spolehlivé a stabilní zařízení, co se očekává od špičkového vyrobce telekomunikační techniky s mnoholetými zkušenostmi..

Telefon podporuje 8 nezávislých SIP účtů a tak je možné ho použít pro volání až 8 VoIP operátorů, uživatel tak bude k zastižení na 8 telefonních číslech. K stolnímu telefonu se dá přihlásit až 6 přenosných DECT telefonů. Současně je však umožněno telefonovat jen třem účastníkům. Je to dané i tím, že hardware telefonu má své limity a pro větší počet hovorů se používají pobočkové ústředny. Tři souběžné hovory by však mali postačit každé menší kanceláři. Pomocí funkce intercom, je možné volání mezi jednotlivými přenosnými telefonami, nebo mezi přenosným telefonem a stolním telefonem. Hovor je taktéž možné velice jednoducho přepojit přes intercom a není nutné přepojovat pomocí telefonního čísla. Stolnímu telefonu a každýmu přenosnému telefonu je možné přiradit vlastní telefonní číslo (vlastní SIP účet), nebo můžou všichni využívat jeden SIP účet. Případně lze nastavit i to, že na odchozí hovory budou používat všichni jeden SIP účet, no pro přijem hovoru bude využívat každý svůj SIP účet s vlastním telefonním číslem.  

Co se týče kvality hlasu tak to vypadá tak, že telefon obsahuje i jednoduchý jitterbuffer, který zabezpečuje dobrou reprodukci hlasu i při eventuálních ztrátách paketů nebo výkyvech latencí. Bohužel u kodeku G729 jitter nefungoval, proto se na kvalitě hlasu projevili zmeny latenci do 50ms a výpadky paketů do 3%. U kodeků G711 a G722 je kvalita reprodukce lepší. Výsledky měření jsou zde:

  • G729 /  do 50ms / 3% packet loss
  • G711a / ±100ms / 8% packet loss
  • G722 / ±100ms / 10% packet loss

Při překročení uvedených hodnot se kvalita hovoru začala zhoršovat. Toto jsou mezní hodnoty, při kterých byl hovor v dobré kvalitě a srozumitelné kvalitě. Pokud tedy někdo potřebuje bezdrátový VoIP telefon, který bude provozován přes méně kvalitní připojení, můžeme si klidně zakoupit Panasonic KX-TGP500, nebo KX-TGP550 (námi testovaný model se stolním telefonem). O modelu KX-TGP500 totiž očekáváme rovnaké parametry jako u KX-TGP550. Model se liší jen tým, že se stolní část je použitá jako DECT základna a neobsahuje sluchatko, klávesnici a displej..

Závěr

Jedná se o kvalitní přístroj, který může nalézt využití i v domácnosti, kde bude stolní telefon umístněn v chodbě a přenosný telefon v jiné místnosti. Využití nalezne díky možnosti přihlášení více přenosných telefonů i v nejedné kanceláři. S telefonem jsme byli spokojeni, protože splnil vše co jsme očekávali od této třídy telefonu.

Klady:

  • moderní vzhled
  • 8 VoIP účtů
  • monochromatický  displej
  • podpora kodeku G722
  • podpora SIP2.0 serverů, Asterisk, Broadsoft, Panasonic SIP PBX
  • mnoho funkcí
  • čeština
  • spolehlivost

Zápory:

  • cena
  • nepodporuje LDAP adresář

 

Parametry

Základní informace

  • váha - stolní telefon: 720g
  • váha - přenosný telefon: 130g
  • váha - nabíjěčka: 60g
  • spotřeba - stolní telefon: standby 2.3W - max 4.2W
  • spotřeba - nabíječk: standby 0.1W - max 2.6W
  • baterie do přenosného telefonu 630mAh Ni-MH 2xAAA
  • 5 hodin telefonování, 240 hodín pohotovostní režim

Konektory

  • stolní telefon: 1xLAN, 1xPC: RJ45 (ethernet)
  • napájecí 6.5V stejnosměrné
  • ethernet: 2xIEEE 802.3 10/100 Mbps switch
  • náhlavní souprava (stolní i přenosný telefon)

Uživatelské rozhraní

  • grafický podsvícený monochromatický displej
  • soft klávesy
  • křížový ovladač
  • komfortní a intuitivní struktura nabídky
  • indikace příchozího hovoru pomocí LED diody
  • zobrazení informace o volajícím na displeji telefonu
  • indikace zmeškaného hovoru na displeji telefonu
  • 100 položkový telefonní seznam
  • import/export telefonního seznamu
  • rychlé vytáčení
  • lokální dialplan
  • seznam posledních odchozích hovorů (10 položek)
  • indikace podrženého hovoru
  • hodiny s automatickým přepínáním letního a zimního času
  • blokování příchozích hovorů pomocí seznamu
  • blokování anonymních hovorů
  • automatické zvedání příchozích hovorů
  • volba vyzváněcích tónů, VIP vyzváněcí tóny, vlastní tóny
  • podpora více jazyků
  • funkce nerušit (DND)
  • hlasitý odposlech
  • zámek klávesnice 

Další funkce

  • podržení hovoru (HOLD)
  • přepojení hovoru s konzultací a bez konzultace
  • hudba na pozadí - funkci musí podporovat i IP PBX. VoIP PBX Zirkon funkci podporuje.
  • přesměrování hovoru
  • konferenční hovor pro 3 účastníky
  • parkování hovorů, callpickup (stáhnutí hovoru) - funkce musí podporovat i IP PBX. VoIP PBX Zirkon funkce podporuje.
  • čekající hovor
  • přepínání mezi aktivními hovory
  • redial - vytočení posledně volaných čísel

WEB server

  • vestavěný HTTP/HTTPS web server
  • vzdálená konfigurace
  • TR-069
  • ochrana heslem

Bezpečnost, QoS

  • HTTPS (server/klient)
  • SRTP (RFC3711), SIPS, RTCP, VLAN(802.1pq)

Kodeky, Audio

  • podpora širokopásmového přenosu hlasu
  • G711 a-law, μ-law
  • G722, G723.1, G.726, G.729AB
  • generování komfortního šumu (CNG)
  • detekce hlasové aktivity (VAD)

SIP

  • RFC 3261
  • UDP, TCP
  • digest/basic autorizace
  • vymezené směrování (strict routing) a volné směrování (loose routing)
  • PRACK (RFC 3262)
  • podpora early media
  • DNS SRV (RFC 3263)
  • indikace zprávy v odkazové schránce MWI (RFC 3842 a RFC 3265)
  • monitorování stavu dialogů (RFC 4235)
  • in-band / out-of-band / SIP INFO DTMF
  • STUN klient (NAT traversal)
  • ENUM (RFC 3261), NAPTR (RFC 2915), RPORT (RFC 3581), REFER (RFC 3515)
  • automatický provisioning

Instalace

  • automatické aktualizace
  • automatické nastavení pomocí HTTP, HTTPS, TR-069
  • konfigurace přes web rozhraní
  • statická IP, DHCP
  • NTP klient
 

Copyright © 2010, Lam Plus | www.vasesit.cz